Direktlänk till inlägg 27 november 2014

Here we go again..

Av Tamlina - 27 november 2014 01:45

Linus väcker mig & berättar att grannen återigen har släppt sina hundar rakt på våra.
Varför har hon så pass stora & starka hundar om hon inte kan hålla dom?
Varför kan hon inte bara ta ut dom en & en för säkerhetsskull?
Jag förstår mig inte på henne & hur hon tänker överhuvudtaget.
Frustration.

Jag ringde 114 14 men jag kunde inte ens anmäla för hon hade koppel på sina hundar & våra hundar blev inte skadade. Antubus blev psykiskt skadad. Vi  hade kommit så långt med hundmötesträningen igen & då händer detta - igen. Detta är inte första gången. T.o.m Tigerlilja tog skada psykiskt denna gången som inte tog det så hårt förra gången. Antubus kan inte slappna av, ligger & skäller, gnäller, morrar mot dörren. Jag som knappt kan få honom utanför dörren efter hundmötet i trappen, hur ska detta nu gå till?

Vi flyttar om ungefär 8 dagar & jag hoppas innerligt att vi kan få en nystart där.
Jag vet nämligen en som går utan koppel med sin aggressiva hund, hur tänkte han där?
Jag kan verkligen inte somna av frustration över att inte kunna göra något åt att alla förstör vår träning.

 
 
Ingen bild

Matilda Äng

27 november 2014 08:34

Hej!
Jag brukar inte kommentera folks bloggar då jag inte följer någon på det sättet, men jag känner igen mig i dig.

Du gör ett superjobb att försöka hjälpa dina fina att känna sig trygga och glada! Det du inte kan påverka är den yttre påverkan. Det kommer alltid att finnas idioter (tro mig), och det enda man kan ändra är sin egen attityd (läste i reko-gruppen att du försökt anmäla osv. Bra jobbat, men så är det oftast, tyvärr...) och agerande i situationen som uppstår.

Min förra gråhundstik bodde hos en hundsamlare som vi tog från polisen = varit med om mycket skit i sitt liv. Hon gjorde oprovocerade utfall (pga rädsla) och hatade ALLA hundar. Jag tittade på CM förr och trodde det skulle hjälpa. Sedan lärde jag mig reko-metoder och såg sådan skillnad. Dock man man aldrig påverka dessa idioter.

Träningen gled tillbaka på ruta 1 många ggr, men det enda som funkade var mitt agerande i situationen som uppstod. Andas lugnt, endast fokusera på dog och hunden. Försök ge hunden mycket utrymme och tid. Inte försvinna på en gång från incidenten utan sakta låta hunden förstå att "det är du och jag, de andra kan inte nå oss eller påverka oss". Den kanske kan få skälla lite, stressa av på sitt eget vis samtidigt som den har stöd från dig med belöning och kärlek när hunden tar kontakt och vill ha din hjälp.

Men det är så svårt för alla känslor kommer ivägen (iallafall för mig). Man blir så arg/ledsen/frustrerad för man hade kommit så långt och kämpat så hårt. Men det vet eller fattar inte idioterna. Mitt tips är iallafall att försöka göra det bästa av situationen, låta den ta tid, inte stressa ifrån den och känna ångest efteråt.

Hoppas det var till någon hjälp! Känner verkligen för dig och dina busar. Jättefina hundar! :)

Tamlina

28 november 2014 06:53

Vad trevligt att stöta på dig här! :)

Tack för din story, det känns skönt när man vet att det inte bara är en själv som blir frustrerad, ledsen, arg osv. när träninen förstörs. En vill gärna hålla masken & försöker så gott man kan! Det är bara så jobbigt för detta är sjunde gången detta året en hund hoppar på honom.

Vi har inte träffat någon främmande hund sedan denna incidenten men jag hoppas att hans träning inte är helt förstörd igen pga dom. Vi var nästan helt gnällfria via hundmöten tills de släppte sina hundar förra gången och nu var vi inne på bra dagar minst 6 dagar i veckan så jag hoppas på att få slippa börja om. Men om jag måste så gör jag ju det.

Tusen tack för dina stöttande ord. Det känns bra. De tackar :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tamlina - 11 december 2014 21:40

Varje morgon lämnar jag Antubus hos Mammi där Panpan bor & Kosmos hos min fd pojkvän Linus där Tigerlilja bor. När jag hämtat båda & vi har kommit hem så återstår timmar av lek.. ...

Av Tamlina - 11 december 2014 16:51

Antubus & Kosmos hälsar att sängen behöver bäddas om.. Jag undrar varför.. ...

Av Tamlina - 9 december 2014 18:32

Sen jag kom hem & hade hämtat Antubus för ca 2 timmar sen så har de lekt. Vart får de all energi ifrån!? *halvsover på soffan* ...

Av Tamlina - 9 december 2014 12:40

Inte en enda olycka skedd. Inatt kissade han dock inne igen. ...

Av Tamlina - 9 december 2014 02:30


Eftersom hundarna har valt att reagera på minsta ljud i trappan så har jag byggt en egen port som de inte förstått sig på.. Här ser ni även Kerberos (Antubus) som vaktar helvetets portar. Han har selen på i förebyggande syfte. (Ifall han skulle...

Miss Tamlina.



Jag heter Tamlina, är 20 år, bor i en liten håla i Perstorp, studerar barn & fritid på gymnasiet & till sommaren så tar jag studenten. Efter studenten vill jag studera vidare inom hund då det är mitt största intresse..

Jag bor i egen lägenhet med två hundar, en iller & fem råttor. Jag har ytterligare en hund med mitt f.d. partner som däremot bor hos honom.

Här får ni följa vår vardag i form av text, bild & videoklipp.

Frågor?

1 besvarad fråga

Senaste nytt.

 


Ovido - Quiz & Flashcards